Suara Berita

Suara Berita

Wednesday, May 26, 2010

Tanah Lot 76-2 mk 16, Lot 249 Mk 4 dan Lot 32-10 Mk 16

Anwar yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen menegaskan negara tidak boleh menerima perjanjian secara “diam-diam dan berahsia”.

“Ini yang menjadi keprihatinan kita sekarang,” kata beliau ketika ditemui di pejabatnya di sini hari ini.

“Namun demikian kita bertegas penyelesaian itu harus didasarkan kepada prinsip ketelusan terutamanya apabila ia membabitkan kepentingan nasional dan khazanah negara,” katanya.

“Penyelesaian yang kononnya dikenali sebagai “Penyelesaian Muktamad” agak mengejutkan kerana setahu saya beberapa persoalan berkaitan kepentingan negara di negara jiran itu adalah lebih rumit dan harus ditangani dengan bijak serta teliti,” katanya.

“Kita gusar kerana persefahaman yang dipersetujui Perdana Menteri itu dibuat serta diumumkan dengan tergesa-gesa tanpa memberi maklumat terperinci sedangkan persoalan ini membabitkan isu kedaulatan dan kepentingan negara.

“Ini bertentangan dengan pendirian Perdana Menteri dan kerajaan sebelum ini,” kata Anwar lagi.

“Kita curiga nilai tanah yang ditukarkan itu sama ada di Marina South dan atau Ophor Rochir, tidak menandingi nilai tanah milik KTMB itu.

“Apa yang lebih membimbangkan pembabitan Khazanah hanyalah sebagai alasan untuk meletakkan kepentingan syarikat kroni,” kata beliau.

“Kita menggesa Datuk Seri Najib untuk membentangkan kertas laporan di sidang Parlimen pada bulan Jun ini,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment